Cedep 発達保育実践政策学センター

国際セミナー 「気候変動時代の幼児教育:関係的な世界と〈共に/その中で〉継承することを学ぶ」|Early Childhood Education in an Era of Climate Change: Learning to Inherit With(in) Relational Worlds

日時
2025年9月23日 (火) 09:30〜11:00
Date Time
Tuesday, September 23, 2025 17:30-19:00(PT) / 9:30-11:00(JST)
会場 Venue
オンライン
Online
言語 Language
日 / 英 同時通訳あり
Japanese-English simultaneous interpretation available.

Flyer_english ver.↓

共催 Joint sponsorship

科研費(国際共同研究加速基金)子どもと自然の新しい関係のための教育理論とアプローチの構築:気候変動の時代の保育
東京大学大学院教育学研究科附属発達保育実践政策学センター(CEDEP)
JSPS for Accelerated International Research: Building Educational Theories and Approaches for New Relationships between Children and Nature: Early Childhood Education in an Era of Climate Change
The Center for Early Childhood Development, Education, and Policy Research(CEDEP)

企画趣旨 / Event aims

本セミナーは、気候変動時代の幼児教育をテーマとしたセミナーの第3回目です。日本、カナダ、スウェーデンの共同研究者が集まり、カナダ・ブリティッシュコロンビア州カムループスのトンプソン・リバーズ大学からセミナーをお届けします。ヴェロニカ・パシーニ=ケッチャボー教授と、ペダゴジストのテレサ・スミス氏、ナーダ・ネルソン氏が「関係的な世界と〈共に/その中で〉継承することを学ぶ」というテーマで講演します。

This is the third seminar on early childhood education in an era of climate change. Collaborative researchers from Japan, Canada and Sweden will come together and bring you a seminar from Thompson Rivers University (Kamloops, BC Canada). Professor Veronica Pacini-Ketchabaw and pedagogists Teresa Smith and Narda Nelson will speak on the theme, "Learning to Inherit With(in) Relational Worlds".

プログラム / Program

開会挨拶・企画趣旨 / Organizer's greetings and introduction of speakers

浅井 幸子(東京大学 教授 / CEDEPセンター長)
Sachiko Asai (Professor, The University of Tokyo / Director of CEDEP)

講演 / Lecture

気候変動時代の幼児教育:関係的な世界と〈共に/その中で〉継承することを学ぶ
Early Childhood Education in an Era of Climate Change: Learning to Inherit With(in) Relational Worlds

ヴェロニカ・パシーニ=ケッチャボー(ウェスタン大学 教授)
Veronica Pacini-Ketchabaw (Professor, Western University in Ontario, Canada)
テレサ・スミス(ブリティッシュ・コロンビア幼児教育ペダゴジー・ネットワーク ペダゴジスト)
Teresa Smith (Pedagogist, BC Early Childhood Pedagogy Network)
ナーダ・ネルソン(ビクトリア大学チャイルドケア ペダゴジスト)
Narda Nelson (Pedagogist, the University of Victoria Child Care)

ウェビナーの前半では、パシーニ=ケッチャボー教授が、カナダの幼児教育における「コモン・ワールド」アプローチに内在する複雑性と倫理的配慮について論じます。特に、子どもたち、家族、幼児教育者と共に新たな軌跡を切り拓きながら、土地と共にあり、また土地の内に根ざした、継承の実践に生命を吹き込むことに焦点を当てます。

後半では、ペダゴジストのテレサ・スミス氏とナーダ・ネルソン氏が、カナダ西部の文脈において教育者と共に「よく継承する(inherit well)」ことに、どのように取り組んだかの実践事例を紹介します。テレサ氏は、子どもとイモムシとの関係を複雑さの中に置き直す教育プロジェクトを通して、幼児教育における存在の人間中心的なあり方を揺さぶります。ナーダ氏は、3~5歳児クラスにおける教育的瞬間をたどり、地球規模の火災や洪水への子どもたちの関心と、地域の「人間以上のものを含む世界」との間のつながりを浮き彫りにします。

ウェビナー全体を通して、登壇者たちは、幼児教育において、現在的な状況に応える準備をし、新しい可能性を世界化していく上で、ペダゴジストの果たす役割を焦点化します。

In the first part of the webinar, Professor Pacini-Ketchabaw will highlight complexities and ethical considerations within a common worlds approach to early childhood education (ECE) in Canada. In particular, she will focus on enlivening situated practices of inheriting that are rooted with(in) the land, while inaugurating new trajectories with young children, families, and early childhood educators (ECEs).

In the second part, pedagogists Teresa Smith and Narda Nelson will share examples of how they work alongside educators to “inherit well” within western Canadian contexts. Teresa will complexify relations between toddlers and caterpillars with a pedagogical project that troubles human-centric ways of being in ECE. Narda will trace pedagogical moments in a 3-5 year-old classroom foregrounding connections between children’s concerns about global fire and flooding events and local more-than-human worlds. Throughout the webinar, the group will emphasize pedagogists’ role in preparing to meet the conditions of our times and worlding new possibilities in ECE.

討論 / Discussion

野澤 祥子(東京大学 特任教授 / CEDEP)
Sachiko Nozawa (Project Professor, the University of Tokyo / CEDEP)
グニラ・ダールベリ (ストックホルム大学 名誉教授)
Gunilla Dahlberg (Professor Emerita of Education, Stockholm University)
ボディル・ハルバース (ストックホルム大学 幼児教育プログラム・ディレクター)
Bodil Halvars (Program Director for Preschool Teacher Education, Stockholm University)
インゲラ・エルフストロム(ストックホルム大学講師(元))
Ingela Elfström(Former Lecturer at Stockholm University)

ヴェロニカ・パシーニ=ケッチャボー氏画像

ヴェロニカ・パシーニ=ケッチャボー Veronica Pacini-Ketchabaw, PhD.

カナダ・オンタリオ州のウェスタン大学教育学部幼児教育学科の教授であり、ブリティッシュ・コロンビア幼児教育ペダゴジーネットワーク
の共同ディレクターを務めている。彼女の著作や研究は、コモン・ワールド・リサーチ・コレクティヴ(子どもと場所・物質・他の種との関係をたどる)や、幼児教育ペダゴジー・コラボラトリー(21世紀のペダゴジーの輪郭・条件・複雑性を実験的に探究する)に貢献している。

A professor of early childhood education in the Faculty of Education at Western University in Ontario, Canada, and co-director of the BC Early Childhood Pedagogy Network. Her writing and research contribute to the Common Worlds Research Collective (tracing children’s relations with places, materials and other species) and the Early Childhood Pedagogies Collaboratory (experimenting with the contours, conditions and complexities of 21st century pedagogies).

テレサ・スミス氏画像

テレサ・スミス Teresa Smith

ブリティッシュコロンビア幼児教育ペダゴジーネットワークに所属するペダゴジストであり、カナダ・ブリティッシュコロンビア州内陸部のセクウェペムク(Secwepemcu’lecw)の地で、子ども、教育者、家族と共に活動している。彼女の教育実践は、人間および隣人であるモアザンヒューマンとの日常的関係に焦点を当てている。スミス氏は、21世紀の複数かつ重なり合う危機と可能性に創造的に応答しながら、人間が多くの地球上の種のひとつとして、生き生きと暮らしていく場として幼児教育を構想している。

A pedagogist with the BC Early Childhood Pedagogy Network, working with children, educators and families in Secwepemcu’lecw, in the interior region of British Columbia, Canada. Teresa’s pedagogical work emphasizes everyday relations between human beings and more-than-human neighbors. She envisions early childhood education as a place where human beings live vibrantly as one among many earthly species in creative response to the multiple and overlapping crises and potentialities of 21st century life.

ナーダ・ネルソン氏画像

ナーダ・ネルソン Narda Nelson

ビクトリア大学チャイルドケアに所属するペダゴジストであり、ジェンダー研究のバックグラウンドと、カナダ・アルバータ州北部(トリーティ8テリトリー)で育ったことをいかし、幼児教育において、植物・動物・廃棄物の流れの関係と共に倫理的な未来を再想像することに焦点を当て、学際的なアプローチを展開している。ネルソン氏は現在、ウェスタン大学教育学部の博士課程に在籍しており、幼児教育ペダゴジー・コラボラトリーとコモン・ワールド・リサーチ・コレクティヴのメンバーでもある。

A pedagogist with the University of Victoria Child Care. Drawing on her background in gender studies and upbringing in Treaty 8 territory (northern Alberta), she takes an interdisciplinary approach to early childhood with a particular focus on reimagining ethical futures with plant, animal, & waste flow relations in early childhood. Narda is a PhD student with Western University’s Faculty of Education, and a member of the Early Childhood Pedagogies Collaboratory & Common Worlds Research Collective.

関連イベント / Related Events

気候変動の時代の幼児教育に関するセミナーの第一弾。
2024.3.9開催 国際セミナー「幼児教育におけるコモン・ワールディングの教育学」|Common Worlding Pedagogies in Early Childhood Education

気候変動の時代の幼児教育に関するセミナーの第二弾。
2024.9.24開催 国際セミナー 「気候変動の時代の幼児教育 潜勢力の関係性のフィールドとしての主観性と学び」|Early Childhood Education in an Era of Climate Change: SUBJECTIVITY AND LEARNING AS A RELATIONAL FIELD OF POTENTIA

ページトップ